Dette skjer med kroppen når du ikke får nok søvn

Alle vet at søvn er viktig for å være restituert og opplagt, men visste du at mangel på søvn faktisk kan være farlig for deg? Allerede etter en natt uten søvn øker reaksjonstiden din kraftig, og tilstanden din vil kunne sammenlignes med å være langt over promillegrensen.

For de som ofte har søvnproblemer, enten i forbindelse med smerter og sykdom, eller skiftarbeid, er mer utsatt for en rekke alvorlige tilstander. Over tid øker søvnproblemer sjansen for metabolske forstyrrelser, slik som overvekt og diabetes, hjerte- karsykdom, magesår og brystkreft hos kvinner. Om du mister en natt med søvn, vil du allerede påfølgende dag kjenne deg sliten og ”treg”. Tilstanden kan sammenlignes med å ha promille, og sjansen for å falle i søvn bak rattet er langt større enn ellers. I tillegg er faren for såkalt ”mikrosøvn” stor. Mikrosøvn er meget korte perioder med søvn, der du selv ikke registrerer at du er i ferd med å sovne. Dette kan skape svært farlige situasjoner på veien, eller om du har en jobb der du håndterer tunge maskiner.

Mangel på søvn, eller dårlig søvn vil også påvirke immunforsvaret ditt. Når kroppen ikke får tilstrekkelig hvile, klarer den ikke bekjempe virus og bakterier på samme måte som når den har fått den søvnen som trengs. Da er det fort gjort å havne inn i en ond sirkel med hyppige infeksjoner og dårlig hvile – kroppen vil nemlig ha enda vanskeligere for å hente seg inn etter tapt søvn med et virus i kroppen. Lite søvn påvirker dessuten humøret, og evnen til å ta til seg ny informasjon.

Den vanligste måten å behandle søvnproblemer på i Norge, er sovemedisiner. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis en god løsning for alle. Tradisjonelle sovemedisiner er sterkt vanedannende, og kan dessuten ha flere uheldige bivirkninger. Heldigvis finnes det måter du kan bli kvitt søvnløse netter på uten å bruke sterke legemidler. Dr. Wellnest terapimadrass kan ved hjelp av magnetfeltterapi bidra til både raskere innsovning og dypere søvn. Magnetfeltterapi kan både øke blodsirkulasjonen og gi deg en mer stabil kroppstemperatur. I tillegg vil magnetene bidra til at kroppen lettere blir kvitt betennelser, noe som også gjør at man føler seg mer uthvilt.

Dersom du bytter din vanlige overmadrass med en Dr. Wellnest magnetfeltterapimadrass, og i tillegg er nøye med temperatur og luft på soverommet, er sjansene store for at du vil føle deg mer uthvilt og energisk. Det kan dessuten hjelpe å legge vekk alt som kan føre til stress en halvtimes tid før leggetid. Mobil, TV og PC kan virke uheldig på deg som sliter med dårlig søvn. Det er derfor smart å kutte ut skjermbruk på kveldstid, og heller sette på litt avslappende musikk.