7 tips til bedre søvn

7 tips til bedre søvn

Sover du dårlig, våkner ofte og føler deg plaget om nettene fordi du ikke ligger godt? Da er du ikke alene – hele 750 000 nordmenn sliter med alvorlige søvnproblemer. Prøv disse tipsene for bedre søvn, de er virkelig verdt det!

Søvn lader batteriene våre, og er nødvendig for god helse og energi. Vi har samlet de beste tipsene som ikke bare hjelper deg å sovne, men som også får deg til å sove gjennom hele natten.

Dropp dårlige vaner før leggetid

Mange liker å kose seg litt ekstra på kvelden, men visste du at du ikke bør spise snop eller andre sukkerholdige matvarer før du legger deg? Det vil vekke energien din til live. Det samme gjelder koffein – så unngå både sukker og kaffe hele seks timer før leggetid.

Unngå store måltider rett før du legger deg, men gå heller ikke til sengs sulten. Et lite og lett mellommåltid som demper sulten er nok for de fleste. Legg også fra deg mobilen og nettbrettet i god tid før sengetid. Lyset fra skjermene kan gjøre deg mer våken.

Sørg for regelmessig aktivitet

Regelmessig aktivitet gir deg generelt mer energi, og har derfor en positiv innvirkning på hvor produktiv og opplagt du føler deg på dagtid. Aktivitet og økt energiforbruk er i tillegg viktig for en god søvnkvalitet.

Kom deg gjerne ut i dagslys hver eneste dag, helst i 30 minutter. Dersom du trener styrke er det viktig at du ikke gjør det for sent om kvelden. Det vil nemlig frigi adrenalin og holde deg våken.

Ikke sov på dagtid

Selv om du føler deg trøtt bør du unngå å sove på dagtid. Det vil ødelegge døgnrytmen din og føre til at du sliter med å sovne igjen på kvelden.

Hvis du blir veldig trøtt i løpet av dagen bør du motstå trangen til å sove, og heller legge deg tidligere på kvelden. En middagslur på mellom 10 og 20 minutter vil likevel ikke gjøre noen skade, bare du ikke sover lenger enn det.

Finn roen før du legger deg

Du sover bedre hvis du roer ned både kropp og sinn før du legger deg. Sørg derfor for å slappe av fysisk, intellektuelt og emosjonelt tre-fire timer før du legger deg om kvelden.

Det betyr at du bør unngå mosjon, husarbeid og andre krevende aktiviteter på kvelden, og vær nøye med å avslutte dem i god tid før sengetid. Ikke ta med stress og bekymringer i senga, det vil ikke gjøre annet enn å ødelegge nattesøvnen din.  

Skap en avslappende atmosfære på soverommet

Soverommet skal være et sted for søvn og hvile, ikke et sted du jobber eller ser på TV. Sørg derfor for å holde soverommet fritt for unødvendige distraksjoner. Det skal helst være både stille og mørkt, og temperaturen skal være behagelig – ikke for kaldt eller for varmt.

Ha gode rutiner

Gode søvnrutiner er det beste for å få kroppen til å skjønne når det er på tide å sove, og våkne. Prioriter derfor å legge deg og stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgene. Hvis du likevel vil ligge litt lenger en lørdag eller søndag bør du passe på at det ikke blir mer enn to timer lenger enn du pleier – for da ødelegges rytmen.

Det viktigste er å stå opp til samme tid hver dag, også hvis du har sovet lite eller dårlig natten før. Da er det enklere å få søvnen din på rett kurs.

Invester i søvnen

Selv om du er trøtt og sliten er det vanskelig å falle i søvn hvis kroppen verker eller du ikke finner en behagelig liggestilling. Vi tilbringer en tredjedel av livet i sengen, og riktig underlag er viktig for søvnen.

Invester derfor i en overmadrass med magnetfeltterapi – som setter i gang prosesser for at kroppen selv skal fjerne smerte og gi en bedre søvn.

Magnetterapi-madrassen fra Dr Wellnest vil ikke bare få deg til å sovne raskere, men du vil også sove mye bedre – slik at du endelig kan våkne mer uthvilt og opplagt enn du har gjort på lenge.

Bestill på nett ,
eller ring til vårt kundesenter
på telefon 38 79 50 99